Μέλι η τροφή τών Θεών και τών Θνητών...


Τετάρτη 27 Οκτωβρίου 2010

Μια ακόμα μελισσοκομική χρονιά τελειώνει.


Βρισκόμαστε στη καρδιά του Οκτώβρη και αισίως μια μελισσοκομική χρονιά φτάνει στο τέλος της, παρότι σε πολλές περιοχές της Ελλάδας την εποχή αυτή έχουμε κύριες μελιτοφορίες (πεύκου, ερείκης κλπ). Είναι όμως και ο καιρός για προετοιμασία των μελισσιών για το ξεχειμώνιασμα.
Τα μελίσσια που έχουμε μεταφέρει στη μελιτοφορία του πεύκου (μόνο δυνατά διώροφα μελίσσια) τα τροφοδοτούμε με υποκατάστατα γύρης για να μη σταματήσει η ωοτοκία της βασίλισσας.
Αντικαθιστούμε τις βασίλισσες που θεωρούμε πως είναι ελαττωματικές και φροντίζουμε να αποκτήσουν τα μελίσσια μερικές κηρήθρες με γόνο, αυξάνοντας με άδειες κηρήθρες ή με «μισοφέγγαρο» τη γονοφωλιά. Ο γόνος αυτός θα δώσει νέες εργάτριες με τις οποίες θα ξεχειμωνιάσει το μελίσσι.
Μετά τον τελευταίο τρύγο, αφαιρούμε τις κηρήθρες που περισσεύουν και τις αποθηκεύουμε προστατεύοντας τες από κηρόσκορο και ποντίκια.
Κάνουμε συνενώσεις αδύνατων μελισσιών και μάζεμα για να είναι σφιχτά.
Αφού έχουμε τρυγήσει και έχουμε πάρει τα περίσσια πλαίσια, είναι ευκαιρία να κάνουμε και την θεραπεία για το άκαρι Βαρρόα.
Αν διαπιστώσουμε πως τα μελίσσια δεν έχουν επάρκεια τροφών (μέλια και γύρες) τροφοδοτούμε με σιρόπι και υποκατάστατα γύρης.
Μεταφέρουμε τα μελίσσια σε μια κατάλληλη θέση που έχουμε επιλέξει να είναι προσήλια πλαγιά με νοτιοανατολική έκθεση που να προστατεύετε από δυνατούς ανέμους, για καλό ξεχειμώνιασμα. Φροντίζουμε επίσης να τοποθετούμε τις κυψέλες σε βάσεις ή λάστιχα αυτοκινήτων για να αποφεύγεται η υγρασία και η φθορά των πάτων των κυψελών.
Τέλος, περιορίζουμε τις εισόδους των κυψελών και τοποθετούμε ειδικά διαφράγματα για προστασία κυρίως από τα ποντίκια.
Σε λίγο που οι εξωτερικές εργασίες θα είναι περιορισμένες, θα έχουμε την ευκαιρία να επισκευάσουμε και να βελτιώσουμε το μελισσοκομικό υλικό, και είμαι σίγουρος πως όλο και κάτι θα σκεφτούν τα δαιμονικά μυαλά μας βρίσκοντας κάποια πατέντα για περιπτώσεις που μας δυσκόλεψαν. Ας τις μοιραστούμε για να βελτιώσουμε τη δουλειά μας παραδειγματισμένοι από το πώς λειτουργεί το μελίσσι.
Σίγουρα θα έχουμε κάτι καινούργιο να δοκιμάσουμε. Ας το μοιραστούμε.
Κάνοντας λοιπόν τον απολογισμό της χρονιάς μπορούμε να πούμε πως ήταν μια καλή χρονιά για τις περισσότερες περιοχές και ανθοφορίες της Ελλάδας, εξαιρώντας κάποιες περιπτώσεις όπως είναι οι απώλειες από ραντίσματα σε βαμβάκια

πηγή: meli-elikon

Βασιλικός Πολτός

Βασιλικός Πολτός «το γάλα των μελισσών»

Είναι μια κρεμώδη ουσία που εκκρίνεται από τους υποφαρυγγικούς αδένες τον νεαρών εργατριών. Προορίζεται για τη διατροφή όλων των ατελών σταδίων της μέλισσας, για αυτό και ονομάζεται «γάλα των μελισσών». Βασιλικός πολτός λέγεται επειδή οι προνύμφες που προορίζονται να γίνουν βασίλισσες, όπως και οι ενήλικες βασίλισσες τρέφονται αποκλειστικά με μεγάλη ποσότητα της τροφής αυτής. Στο βασιλικό πολτό βρίσκεται ο καθοριστικός εκείνος παράγοντας που μετατρέπει την προνύμφη μέλισσα από εργάτρια σε βασίλισσα. Ο βασιλικός πολτός είναι πλούσια πηγή βιταμινών, ανόργανων ουσιών και αμινοξέων.
Είναι ουσία πολύτιμη με εκπληκτικά αποτελέσματα στον ανθρώπινο οργανισμό. Είναι αδύνατον να παρασκευαστεί εργαστηριακά με συνθετικές διαδικασίες.
Χαρακτηριστικά
Το χρώμα το βασιλικού πολτού έχει μεγάλη σημασία, γιατί αποτελεί δείκτη της φρεσκότητάς του. Ο φρέσκος πολτός έχει λαμπερό, λευκωπό χρώμα. Όταν έρθει σε επαφή με τον αέρα και το φως μεταβάλλεται ανοιχτοκίτρινο ως σκούρο γκρι. Η μεταβολή αυτή οφείλεται σε ένζυμα τα οποία οξειδώνουν κάποιες ουσίες του και το καταστρέφουν. Η υφή του είναι ζελατινώδης, παχύρευστη. Χαρακτηρίζεται από ελαφρά δριμύ άρωμα και όξινη γεύση που οφείλεται στο πολύ χαμηλό PH που έχει.
Φυσικές ιδιότητες
Ο βασιλικός πολτός βοηθά στην αντιμετώπιση ρευματικών αρθρίτιδων, καθώς και τους γερασμένους και ταλαιπωρημένους οργανισμούς. Έχει πολύ καλά αποτελέσματα στην παιδιατρική. Βελτιώνει τη γενική διάθεση, αυξάνει την όρεξη για εργασία, βοηθά στην απόκτηση διανοητικής και σωματικής δύναμης. Ρυθμίζει την αρτηριακή πίεση, έχει αντισηπτικές και μικροβιοκτόνους ιδιότητες. Σε πειράματα που έγιναν από Καναδούς επιστήμονες αποδείχθηκε ότι εμποδίζει την εξάπλωση των καρκινικών κυττάρων και πιθανώς τον θάνατο. Έχει καλά αποτελέσματα στη χρόνια νεφρική ανεπάρκεια, την αναιμία, την ουλίτιδα. Βοηθά στην αντιμετώπιση του ερυθηματώδη λύκου. Περιέχει γενετήσιες ορμόνες στις συγκεντρώσεις που βοηθούν τους άνδρες να βελτιώσουν τη σεξουαλική τους ζωή και να αυξήσουν τη μυϊκή τους δύναμη. Στις γυναίκες συμβάλλει σημαντικά στην καλή λειτουργία του οργανισμού και δίνει λάμψη στο δέρμα. Τέλος ρυθμίζει τη λειτουργία όλων των αδένων και αυξάνει τη φυσική αντίσταση στις αρρώστιες. Ενεργεί σαν φυσικός ρυθμιστικός παράγοντας εξισορροπώντας τις λειτουργίες του οργανισμού και την οξυγόνωση των κυττάρων. Σε καμιά περίπτωση δεν καταργεί τα φάρμακα αλλά εντείνει τη δράση τους και περιορίζει τις παρενέργειές τους. Η φρεσκότητα και η συντήρηση σε χαμηλή θερμοκρασία και μακριά από το φως είναι απαραίτητα για να μην καταστραφούν οι πολύτιμες ιδιότητές του. Για την παραγωγή βασιλικού πολτού απαιτείται γνώση και εμπειρία από τον μελισσοκόμο.

πηγή: melissokomia

Υπό διωγμό οι μελισσοκόμοι...

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ κ. ΚΩΣΤΑ ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗ


Στις 6 Οκτωβρίου πάνω από 20 μελισσοκόμοι πικραμένοι και εξοργισμένοι από την περιοχή της Καρδίτσας αλλά και των όμορων  νομών  (Λάρισας , Μαγνησίας) κληθήκαμε ως  κατηγορούμενοι στο πταισματοδικείο Καρδίτσας διότι τοποθετήσαμε τα μελισσοσμήνη μας  σε απόσταση μικρότερη  των 25 μέτρων στον επαρχιακό δρόμο Ανθηρού – Καροπλεσίου του νομού Καρδίτσας, σε αντίθεση με την κείμενη νομοθεσία όπου απαγορεύει την τοποθέτηση κυψελών σε δρόμους σε απόσταση μικρότερη των 25 μέτρων.


Η μελισσοκομία της Ελλάδος με 1.500.000 καταγεγραμμένες κυψέλες  συγκαταλέγεται δεύτερη σε αριθμό κυψελών μεταξύ των  27 μελών της ευρωπαϊκής ένωσης, το 8% περίπου είναι από την περιοχή της Θεσσαλίας . Δεν είναι μόνο μεγάλος ο αριθμός, κατ΄ επέκταση και το ανθρώπινο δυναμικό  που απασχολείται - δραστηριοποιείται με την μελισσοκομία είναι επίσης πάρα πολύ μεγάλες και οι διακρίσεις των μελισσοκομικών μας προϊόντων στο εξωτερικό οι οποίες στο μεγαλύτερο τους μέρος οφείλονται στην πλούσια χλωρίδα της Ελλάδος  στο κλίμα μας καθώς και στην αγάπη τον «έρωτα» το μεράκι  των μελισσοκόμων για την  μελισσοκομία.

Η μελισσοκομία είναι από τις ελάχιστες οικονομικές δραστηριότητες του ανθρώπου που όχι μόνο είναι φιλική προς το περιβάλλον, αλλά και συντελεί στην ορθολογική διαχείριση των φυσικών πόρων. Το 60-70 % της επικονίασης οφείλεται στην μέλισσα. Ο Αϊνστάιν είπε  ΄΄ αν εξαφανιστούν οι μέλισσες  στην ανθρωπότητα  απομένουν 4 χρόνια ζωής ΄΄. Ο κλάδος της μελισσοκομίας  διαδραματίζει σημαντικό και καθοριστικό  ρόλο στον πρωτογενή τομέα. Τα προϊόντα της μέλισσας, μέλι γύρη , βασιλικός πολτός, πρόπολη, κερί, δηλητήριο έχουν πιστοποιηθεί εδώ και αρκετές χιλιάδες χρόνια για την προσφορά τους στην ζωή του ανθρώπου, σε πολλές χώρες έχουν προχωρήσει ιδιαίτερα και φτάσανε να μιλάνε για μελισσοθεραπεία.  Παρόλα τα οφέλη της μελισσοκομίας δυστυχώς η Ελληνική πολιτεία και οι τοπικές αυτοδιοικήσεις δεν είναι δίπλα μας, θα τολμούσα να πω μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις είναι απέναντι μας.

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ κ. Παπαχρήστος Ευάγγελος  κατέθεσε ερώτημα στην Ελληνική βουλή στις 17/02/2009 σχετικά με την επίμαχη διάταξη όπου μεταξύ άλλων αναφέρει :..΄΄ η παραγωγή και η εξαγωγή ελληνικού μελιού, συνεχίζει την αποσπασματική πολιτική για το ελληνικό μέλι και δε λαμβάνει καμιά μέριμνα για την επιβίωση  και την ανάπτυξη του κλάδου με αποτέλεσμα να οδηγείται στην απαξίωση και τον αφανισμό. Αυτό έχει ως συνέπεια να υπάρχουν αντινομίες και αντιφάσεις στο νομικό πλαίσιο οργάνωσης της ελληνικής μελισσοκομίας με αποτέλεσμα να επικρατεί ένα θολό γραφειοκρατικό τοπίο και οι μελισσοκόμοι να μην γνωρίζουν πώς να πράξουν….πηγή: http://www.vpapachristos.gr/VOULI_EROTISEIS/er.284.doc)

Στην Συνεδρίαση  ΠΘ’ (Τρίτη 17 Φεβρουαρίου 2009 )της βουλής για τα προβλήματα της μελισσοκομίας η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ κ. Αθανασία Μερεντίτη μεταξύ άλλων αναφέρει:… ΄΄ Πρέπει να προχωρήσετε σε χωροταξική τοποθέτηση των κυψελών. Πρέπει να δημιουργήσουμε μελισσοκομικά πάρκα, να κάνουμε διάνοιξη δασικών δρόμων, να λάβουμε μέτρα για να πατάξουμε τη γραφειοκρατία (πηγή :πρακτικά της βουλής http://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/a08fc2dd-61a9-4a83-b09a-09f4c564609d/es090217.txt)

Δεν είναι στις προθέσεις μας ως  μελισσοκόμοι να καταστρατηγούμε  τους νόμους του κράτους, αντίθετα μάλιστα, πλην όμως η έλλειψη - ανυπαρξία υποδομών από την πολιτεία και από τις τοπικές αυτοδιοικήσεις όπως κατασκευή - δημιουργία  κατάλληλων χώρων όπου θα μπορούσαμε να τοποθετήσουμε τα μελισσοσμήνη, μας καθιστά αναποτελεσματικούς και αδύναμους να εφαρμόσουμε το νόμο.

Εύλογο το ερώτημα που ανακύπτει θα μπορούσαμε να  τοποθετήσουμε  τις κυψέλες μας στην περιοχή του Καροπλεσίου σε μέρος όπου θα ήμασταν σύννομοι και δεν το πράξαμε;  Δυστυχώς σας πληροφορώ δεν είχαμε άλλη επιλογή.

Δεν ξέρω αν ο πρόεδρος του τοπικού διαμερίσματος Καροπλεσίου αισθάνεται υπερήφανος με την έκβαση της υπόθεσης, έχοντας υπόψη ότι και ο ίδιος είναι μελισσοκόμος. Μας δημιούργησε επίσης πολλά ερωτηματικά πως το δικό του όνομα δεν ήταν ανάμεσα μας στα δικά μας, δεδομένου ότι τα μελισσοσμήνη του βρίσκονταν την ίδια χρονική περίοδο εντός του Χ. Ανθηρού σε κατοικημένη δηλαδή περιοχή. Άραγε   και εδώ έχουμε επιλεκτική διάθεση της κρατικής μηχανής ή είναι τυχαία η παράληψη του;

Είναι αλήθεια, ότι η αρμόδια υπηρεσία, η αγρονομία,  τουλάχιστον στην περιοχή αρμοδιότητας του δήμου Ιτάμου έχει δείξει υπερβολικό  ζήλο. Σε διάστημα περίπου ενός μηνός έλαβα για την ίδια παράβαση δυο κλήσεις , ένας άλλος  μελισσοκόμος πέντε.

Φυσικά δεν είναι η πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια όπου μελισσοκόμοι οδηγούνται ως κατηγορούμενοι  για παράβαση της εν λόγω διάταξης, με την διαφορά ότι αυτό παρατηρείται κύρια σε τουριστικές περιοχές Θάσο, Χαλκιδική, Εύβοια προφανώς για τουριστικές σκοπιμότητες κατ΄ επέκταση οικονομικές, εδώ όμως γιατί;

Είναι αντιφατικό, άδικο και υποκριτικό να μας ζητούν να τηρήσουμε τον νόμο χωρίς να μας παρέχουν τα στοιχειώδη δεδομένα – υποδομές για να το πράξουμε. Οι ελλείψεις αυτές και γενικά η ανυπαρξία της πολιτείας  μας στερούν την δυνατότητα να είμαστε σύννομοι.

Επιτέλους σταματήστε τον διωγμό των μελισσοκόμων, δείξτε έμπρακτα το ενδιαφέρον σας στον κλάδο, είναι εξοντωτική η διάταξη αλλάξτε την ή δημιουργήστε κατάλληλες υποδομές.

Με εκτίμηση Δημήτρης Θωμόπουλος Μελισσοκόμος(thomopd@hol.gr)  

Η παρούσα ανοιχτή επιστολή έλαβε την συγκατάθεση των παρακάτω μελισσοκόμων: Αυγέρης Νικόλαος, Τσιλίκης Κων/νος, Ρουμελιώτης Αθανάσιος, Παπαϊωάννου Ελένη, Σαμιώτης Κων/νος, Μπούκης Θωμάς, Κεφαλάς Γεώργιος, Γιαννούλας Θεόδωρος, Γκανάς Βασίλειος, Κουβαρά Χριστίνα (Ταμίας Ομοσπονδίας Μελισσοκομικών Συλλόγων Ελλάδος)   

Υ.Γ  Τα  ονόματα των μελισσοκόμων που απουσιάζουν στο μεγαλύτερο μέρος οφείλεται στο ότι δεν κατάφερα να επικοινωνήσω μαζί τους και να ζητήσω την συγκατάθεση τους ή την απόρριψη τους στην ανοιχτή επιστολή. 


ΤΟ ΜΕΛΙ ΣΤΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ


Το μέλι μέσα στη μυθολογία καταγράφεται ως εκλεκτή τροφή για θεούς ή ημίθεους, ικανή να συντηρήσει από μόνη της κάθε οργανισμό, ενώ είναι σύμβολο της αφθονίας και της ευφροσύνης.

  • Μαζί με το γάλα είναι η βάση της αμβροσίας.Οι Μέλισσες, οι παραμάνες του Δία, τον μεγάλωσαν κρυφά στο Ιδαίο άντρο, ώσπου να ενηλικιωθεί.
  • Η ροδοδάκτυλος Ηώ, σύμφωνα με τον Όμηρο, έτρεφε τους ήρωες με αμβροσία για να τους κρατά ακμαίους.
  • Ο Απόλλων δεν γνώρισε θηλασμό από την μητέρα του Λητώ, αλλά η Θέτις του πρόσφερε αμβροσία.
  • Ο περίφημος μάντης Ίαμος, εγκαταλειμμένος από τη μητέρα του ανατράφηκε από δύο φίδια που του έφερναν μέλι σε μια σπηλιά του Αλφειού.
  • Το ίδιο συνέβη και με τον Διόνυσο που τον μεγάλωσε η Μάκρις, κόρη του Αρισταίου που θεωρείται ότι δίδαξε στους ανθρώπους όλες τις αγροτικές τέχνες και την μελισσοκομία.
  • Οι Μούσες έστειλαν μέλισσες στα χείλη του Πινδάρου να φτιάξουν τις κηρήθρες τους για να έχει «ηδυσμένο» ποιητικό λόγο.
  • Οι μέλισσες με την προτροπή της Αρτέμιδος, θεάς του δάσους και της φύσης, ζωντάνευαν την Άνοιξη με το βούισμά τους στα λιβάδια.
  • Οι αρχαίοι πρόσφεραν κρασί και μέλι στις θυσίες. Οι προσφορές στους θεούς αποκαλούντο «πλακούντες» ή «πέλανοι» και ήταν λατρευτικοί άρτοι παρασκευασμένοι από αλεύρι, λάδι, γάλα, τυρί, αυγά, ξηρούς καρπούς και μέλι. 
  • Ο Ηρακλής πρόσφερε μελόπιτα στον Κέρβερο για να τον αφήσει να περάσει στον Άδη.
  • Στα Αρρηφόρια μυστήρια πέταγαν μελόπιτες στην  χαράδρα δίπλα στο ιερό για να εξευμενίσουν το θάνατο και κερδίσουν μακροζωία. 
  • Ο Μέλης ήταν ρυάκι στη Σμύρνη όπου ο Όμηρος πίστευαν ότι στις πηγές έγραψε τα έπη του.
  • Μέλισσα ήταν ιέρεια της Δήμητρας, κατ΄εξοχήν τροφοδότου θεάς της ελληνικής κοινωνίας.

Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑΣ




Μέλι
Το μέλι θεωρείται ένας θησαυρός υγείας και δύναμης.
Βασιλικός Πολτός Ο βασιλικός πολτός είναι πλούσια πηγή βιταμινών, ανόργανων ουσιών και αμινοξέων.
Γύρη Η γύρη είναι η χρυσόσκονη των λουλουδιών, η πιο πλήρης, φυσική τροφή.
Πρόπολη Η πρόπολη έχει ιδιότητες βακτηριοστατικές, αντιμικροβιακές και μυκητοκτόνες.
Κερί Εκκρίνεται σε λέπια από τους κηρογόνους αδένες που η μέλισσα έχει στον θώρακά της.

Μέλισσα


Είδη 


Στο είδος της μέλισσας της μελιτοφόρου, όπως επίσημα λέγεται η μέλισσα, υπάρχουν τρεις βασικές ομάδες, η κάθε μια από τις οποίες έχει και μερικές φυλές.

Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει τις μέλισσες της ανατολικής Ασίας με εκπρόσωπο τη μέλισσα την ινδική.

Η δεύτερη ομάδα είναι η αφρικανική και η τρίτη ομάδα είναι η ευρωπαϊκή, που περιλαμβάνει πάνω από 10 φυλές.

Οι πιο γνωστές διεθνώς είναι η Ιταλική (ligoustica) και η Γιουγκοσλαβική (Carnica), ενώ στην Ελλάδα πιο διαδεδομένη ντόπια φυλή είναι η (Cecropia) η οποία πήρε το όνομά της από τον ομώνυμο βασιλιά της Πελλοπονήσου.

Η καθεμιά από τις παραπάνω ομάδες έχει μερικά βασικά διακριτά χαρακτηριστικά. Τα τελευταία χρόνια άρχισε η συστηματική διασταύρωση των μελισσών για να δημιουργηθεί νέος τύπος που θα έχει μέσο μέγεθος, θα είναι ήσυχη και εργατική και θα πολλαπλασιάζεται σχετικά εύκολα την άνοιξη.

in.gr

Μελιτοεξαγωγέας

Δρυάδες




Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία οι Δρυάδες (ενικός: η Δρυάς) ήταν Νύμφες των δασών. Το όνομά τους προέρχεται από τη Δρυς.
Αν και από τον Όμηρο είναι γνωστές πολλές ονομαστές νύμφες εντούτοις δεν αναφέρονται αυτές. Οι Δρυάδες μαζί με τις Ορειάδες ή Ορεστιάδες συνόδευαν τους Ολύμπιους θεούς στα όρη και τις χαράδρες και ιδιαίτερα συνέρχονταν ερωτικά μέσα σε ωραία σπήλαια με τους Σειληνούς και τον Ερμή, παίζοντας και αστειευόμενες με τον Απόλλωνα, τον Πάνα, τον Πρίαπο κ.ά. Συχνά τις Δρυάδες φαίνεται να τις καταδίωκαν οι Σάτυροι.
Μεταξύ των Δρυάδων γνωστότερες ήταν η Ερατώ, η οποία με τον Αρκάδα απόκτησε τον Αζάνα, τον Αφείδαντα και τον Έλατον, η Φιγαλία και η Τιθορέα εξ ων και οι σχετικές πόλεις της Αρκαδίας και της Φωκίδας αντίστοιχα, καθώς και η Ευριδίκη η σύντροφος του Ορφέα. Οι Δρυάδες καλούνταν επίσης και "Αμαδρυάδες", ή "Αδρυάδες", ή "Δρυμίδες" και συχνά συγχέονταν με τις Ναϊάδες και άλλες Νύμφες, ενώ στη πραγματικότητα δεν ήταν τίποτε άλλο παρά η ανθρωπόμορφη ιδέα του θροΐσματος των φύλλων των δένδρων και των ήχων των υδάτων ιδιαίτερα σε βουνά, ρέματα, σπήλαια, πηγές και χαράδρες που διακόπτουν την ηρεμία και την ησυχία της φύσης.